Gebelikte sağlıklı beslenme hem büyüyen bebeğinizin hem de değişikliklerin oluştuğu bedeninizin ihtiyacını karşılamak için çok önemlidir.

Gebelikte alınacak kilo gebe olduğunu öğrenen her kadının ilk aklına gelen kaygı sebebidir. Gebelikte alacağınız kilonun miktarı sizin sağlık durumunuza ve vücut kitle indeksine bağlıdır. İkiz gebeliği olan kadınların alacağı kilonun hesaplanması daha farklıdır.

Her muayenenizde doktorunuz veya ebeniz kilonuzu tartacak ve almış olduğunuz kilonun takibini yapacaktır. Gebeliğinde çok az kilo alan (3 kilodan az) kadının büyük ihtimalle bebeği olması gerektiğinden küçük doğacaktır. Bu bebeklerin büyümeleri sırasında sağlık sorunları gelişebilir. Çok fazla kilo alan kadınlarda ise gebeliğe bağlı şeker, yüksek tansiyon ve iri bebek gibi sıkıntılar gelişir.

Gebelikte alacağınız kilo aşama aşama olmalıdır. İlk 12 haftada 3 kiloya kadar kilo alabilirsiniz fakat hiç kilo almamanız da normaldir. Geri kalan haftalar için almanız gereken kilo her hafta için 250gr olarak hesaplamalısınız.

Aşamalı olarak kilo almanızı sağlayacak en iyi yöntem tüketmiş olduğunuz kaloriyi haftalar ilerledikçe arttırmanızdır. İlk 3 ayda kilo alımı çok az olabildiği için tüketeceğiniz kaloriyi arttırmanıza gerek yok. İkinci üç aylık dönemde her gün için 340 kalori fazladan tüketmeniz gerekli. Son üç ayda ise her gün için 450 kalori günlük arttırmalısınız. Şunu hatırlatmak isterim ki bu yazımda belirttiğim bilgiler gebelikten önce normal kilosu olan kadınlar için geçerlidir. Eğer kilolu veya fazla kilolu iseniz günlük kalorilerinizi daha az arttırmalısınız.

Eğer çok hızlı ve kolay kilo alıyorsanız egzersiz ve diyetinize dikkat etmeniz gereklidir. Herhangi bir diyet programı uygulamadan önce mutlaka doktorunuzla görüşün. Bence ilk yapmanız gereken şey fazladan tükettiğiniz şeker ve yağ miktarını azaltmanız olacaktır. Yediğiniz öğünün miktarına dikkat edin. İkinci tabağı kesinlikle yemeyin. Baklagil, yeşil yapraklı besinler ve fındık- fıstık gibi ürünler tüketin.

Gebelikte 200mg dan fazla kafein tüketilmemelidir. Bu da 1 fincan türk kahvesi veya 1 fincan cafe-latte   eşdeğerindedir. Kafein kola, çay ve çukulata da bulunur bu nedenle bunları tüketirken toplam dozunu hesaplayın.

Vejeteryan gebeler beslenirken protein içeren yiyecek tüketmeye dikkat etmeliler. Eğer biraz hayvansal gıda alıyorsanız yumurta, süt veya peynir protein için iyi kaynaklardır. Bu gebeler kuru baklagil tüketimini arttırmalılar.

Latoz intoleransı olan kadınlar kalsiyum almak için baklagil, fındık, fıstık ve soya tüketebilirler. Laktozsuz süt ve bu sütten yapılmış peyniri deneyebilirler. Eğer toplam gereksinim olan 1000mg günlük kalsiyum alamıyorsanız doktorunuzla paylaşın. Size kalsiyum destekleyen tabletler mesela osteocare veya caldvit önerebilirler.