Kadınlara hamilelik dendiğinde ilk akıllarına gelen ve en çok korktukları konu kilo almak. Aslında gebelikte alınan kilo gebelik sonrasında emzirme döneminde ve sonrasında kolaylıkla verilebilir. Bunun için alınan kilo miktarının ‘normal’ olması gereklidir. Gebelikte 30 kilo almak kesinlikle normal değildir. Normal olmayan miktarda alınan kiloyu tabi vermek de zor olacaktır.

Gebelikte alacağınız sağlıklı seviyedeki  kilo miktarı gebelik öncesi kilonuza ve sağlık durumunuza bağlıdır.  Ayrıca ikiz gebelikte alınan kilo miktarı da farklıdır.

Gebelikte kademeli bir şekilde kilo almak gereklidir. Gebeliğin ilk 12 haftasında sadece 0.5-2.5 kilogram arası kilo almanız veya hiç kilo almamanız normaldir. Gebelikte önce sağlıklı olan kadınların gebeliğin ilerleyen haftalarında yani 13. haftadan sonra, her hafta 250gr-500gr arası kilo alması normaldir.

Kademeli olarak kilo almanın sırrı aldığınız kalori miktarını kademeli olarak arttırmaktır. İlk 12 haftada yani kilo alımının neredeyse hiç olmadığı haftada, kalori miktarını arttırmaya gerek yoktur. 12-28 arası gebelik haftalarında günlük 340 kalori, ve gebeliğin bundan sonraki döneminde ise günlük kalorinizi 450 kalori arttırmanız yeterlidir. Gebelikten önce fazla kilolu veya obez olan kadınlar için bu miktar fazladır. Vücut kitle indeksi 28 üzerinde gebeliğe başlayan kadınların kilo almaları ile ilgili diyetisyen yardımı almalarını öneririm.

Her ay yapılan gebelik muayenenizde kilonuz ölçülecek ve doktorunuz veya ebeniz bunu takip edecektir. Çok az kilo alan kadının gebeliği sorunlu olur ve bebeğin düşük kilo ile doğar. Bu bebekler doğumdan sonra bazı sağlık problemleri yaşayabilir. Gebelikte çok kilo alan kadınların da durumu farklı değil aslında. Bu kadınlarında gebeliğinde şeker, yüksek tansiyon veya iri bebek doğurma gibi sıkıntı oluşması riski artar.

Eğer fazla kiloluysanız veya çok çabuk kilo alıyorsanız beslenme ve egzersiz planı yapmanız gereklidir. Ciddi değişiklikler yapmadan önce ebe veya doktorunuza mutlaka danışın. İlk yapmanız gereken fazla kalori oluşturan yağlı ve şekerli ürünleri yemeyi bırakmaktır. Gebelik her türlü abur cuburun yendiği özgür bir dönem değildir. Bu nedenle lütfen yağlı, şekerli, çukulata, dondurma gibi besinlerden uzak durun. Yediğiniz  öğün miktarına dikkat edin. Gebelikten önce tabağınızda yediğiniz miktarın yarısı kadar fazla yemeniz yeterlidir. Yediğiniz yemeklerin kalitesine dikkat edin. Burger ve  paketlenmiş gıdaların hepsi bebeğinize ve size zarar verir. Bakliyat, yeşillik, meyve, fındık, fıstık gibi yiyecekleri tüketmeye özen gösterin.

Gebelik öncesi kiloya bağlı olarak gebelikte12-18 kilo alınmasını Dünya Sağlık Örgütü önermektedir.